Helaas worden we in onze praktijk soms geconfronteerd met agressie. Het gaat hierbij om schreeuwen, schelden, beledigen (en een enkele keer om slaan of schoppen van een medewerker). Voor diegene die deze agressieve uitlatingen moeten incasseren, is dit zeer vervelend en bedreigend.
Agressie accepteren we niet. Alle voorvallen waarbij medewerkers zich beledigd of bedreigd voelen, worden op papier vastgelegd en besproken. In onze praktijk heeft een patiënt vaak als eerste met de doktersassistente te maken, hetzij aan de telefoon, hetzij aan de balie. Zij is vaak de eerste die beledigende of bedreigende taal te horen krijgt. De betrokken huisarts zal hiervan op de hoogte worden gesteld en zal beoordelen welke maatregelen genomen moeten worden. Dit kan betekenen dat de betrokken patiënt wordt uitgenodigd voor een gesprek of dat er besloten wordt hem of haar niet langer als patiënt te accepteren. Dit laatste gebeurt als iemand steeds opnieuw de fout ingaat of als er ernstige bedreigingen plaatsvinden. We schromen in dat geval niet ook aangifte bij de politie te doen.
Wanneer u zich ziek voelt of een dierbaar iemand is ziek, bent u misschien ongeduldiger en sneller boos. Daar is begrip voor. We werken elke dag met, en voor zieke mensen. Ook wij kunnen fouten maken. Als er dingen mislopen of als u het niet eens bent over de aangeboden zorg, dan moet daarover worden gesproken. Dat is in uw en ons belang. Dus als u boos bent of geïrriteerd, vraag dan om een gesprek, dan zoeken we samen naar een oplossing.